A zase tie pneumatiky

Áno, nie je to príliš originálna téma na Apríl :-) No stále niektorí z nás tápajú, ako to s tým prezutím je...

 

 

A zase tie pneumatiky

 

 

 Pri prezúvaní na letné si skontrolujte hlavne:

 

     - hĺbku dezénu (odporúčame minimálne 4 mm, zákonné minimum je 1,6 mm)

 

     - prípadné poškodenia (trhliny, nadmerné opotrebenie niektorej časti, cudzie predmety)

 

     - vek (vzhľadom k vlastnostiam zmesi by pneumatika nemala byť staršia ako 5 rokov od dátumu výroby)

  

 

Kedy prezuť?

 

Na Slovensku je povinnosťou mať v období od 15.11. do 31.3. vozidlo vybavené zimnými pneumatikami, a to v prípadoch, keď sa na vozovke nachádza súvislá vrstva snehu, ľadu či námraza.

 

Prezutie na letné pneumatiky netreba uponáhľať. Je lepšie počkať si na obdobie, kedy je priemerná denná teplota (za 24h) vyššia ako 7°C, aby nás neprekvapili výkyvy počasia a ranné mrazy. Naopak prezuť na zimné pneumatiky sa odporúča pri priemerných teplotách pod 5 - 7⁰ C za 24h čo najskôr.

 

Letné a zimné pneumatiky

 

Je naozaj nutné používať oba typy pneumatík? V našich končinách áno. Zimná zmes nefunguje optimálne v teplejšom počasí, kedy sa predĺžuje brzdná dráha vozidla, znižuje sa komfort a zvyšuje spotreba paliva.

 

Vlastnosti letnej zmesi prestávajú stačiť vo chvíli, kedy je priemerná denná teplota pod 7 °C. Letná by mohla v zime fungovať aj tesne nad nulou, ale iba, keď nie mokro (dážď, sneh, hmla, námraza). Na to sa ale nedá spoliehať, prevažná časť zimných dní je vlhká.

 

Napriek tomu mnoho vodičov prezúvanie odmieta a používá jeden typ pneumatiky celoročne. Aj keď to nie je ideálne, v tomto prípade odporúčame: Lepšie zimné v lete, ako letné v zime! Zimná pneumatika má v lete až 80% schopností letnej pneumatiky (schopnosť brzdiť, držať v zákrute, zrýchľovať). Ak viem že mám v lete zimné pneu tak zvoľním, nechávam si viac priestoru na brzdenie ako aj vačšie odstupové vzdialenosti od vozidiel. Naopak letná má v zime len 20% schopností zimných plášťov. 

 

Kvalita pneu

 

Od kvality pneumatík často závisí náš život. Sú totiž to jediné, čo nás spája s vozovkou. Na ich dezéne a kvalite zmesi závisí dĺžka brzdnej dráhy, priľnavosť k vozovke, správanie sa na mokrom povrchu, schopnosť akcelerácie, spotreba a ďalšie vlastnosti. Určite neodporúčame nákup najlacnejších typov pneumatík. Ušetrené peniaze vás môžu stáť zdravie. Naopak je dobré si pred nákupom prečítať nezávislé testy hodnotiace kvalitu, ktorá sa v danej cenovej hladine môže významne líšiť.

 

Životnosť

 

Nová pneu vydrží pri bežnej záťaži 15 - 30.000 km. Niektorým vodičom by to vystačilo aj na niekoľko rokov. Dajte si radšej pozor na dátum výroby! Aj málo jazdená pneumatika s vekom mení svoje vlastnosti a stráca priľnavosť. Z našej skúsenosti z tréningov školy šmyku neodporúčame používať pneumatiky staršie než 5 rokov od dátumu produkcie. Rovnako dôležité ako rok výroby je to, ako boli pneumatiky skladované. Mladšia, ale zle skladovaná pneumatika bude mať horšie vlastnosti ako tá, ktorá je o niečo staršia, ale skladovaná za optimálnych podmienok. Vyberajte teda vždy pneu od prevereného predajcu.

 

Pre vodičov, ktorí ročne najazdia vyše 25 000 km by nemal byť problém kúpiť pneumatiky vyrobené aj pred 2 - 3 rokmi, lebo ich používaním ich zjazdia skôr než stihnú naozaj zostarnúť.

 

Ako si skontrolovať vek pneumatík?

 

Na boku pneumatiky je označenie DOT. Súčasťou kódu je označenie výrobcu a výrobnej série plus posledný 4miestny kód. Ten udáva označenie dátumu výroby pneumatiky. Ak sa pozrieme na obrázok, 1707 znamená 17. týždeň roku 2007.

 

Dátum výroby pneumatiky: 17. týždeň roku 2007.